søndag den 13. juni 2010

Soul Sunday pt.1 - 60'ernes Nik & Jay

Så er det blevet søndag, og i den anledning vil jeg gerne starte én af de temadage der højst sandsynligt kommer til at være på denne blog.

Hvad er søndag? Se, det er nemt!
Søndag er chill, afslapning og laid back stemning, så derfor har jeg valgt at kalde søndagstemaet for:
Soul Sunday.



Jeg vil bestræbe mig på, at lave et nyt indlæg hver uge, men ingen dødstrusler og grimme ord, hvis det skulle smutte en enkelt gang, vel? :)

Soul musikken opstod blandt de sorte i USA i slutningen af 50'erne gennem traditionel gospel og blues, men der skulle gå et halvt århundrede før jeg fik øjenene op for det, men jeg skal love for at jeg er kommet efter det nu.
Grunden til, at jeg holder så meget af soul, er at der stort set ikke bliver lavet den slags musik mere. Her er det vigtigste, at musikken er tight og at teksterne betyder noget for den der synger dem, og så er det ofte de store følelser der er i spil, og man kan ikke komme udenom, at det ofte handler om kærlighed, men mange andre emner bliver også berørt.
Ergo, så er det virkelig musik for sjælen, og den slags er der desværre ikke så meget tilbage af.

Der er rigtig mange sangere, sangerinder og grupper som jeg synes er helt fantastiske, og i løbet af de næste mange søndage, skal i få lov til at stifte bekendtskab med dem.

I dag kommer det til at handle om, den nok mest populære soulduo nogensinde, nemlig Sam & Dave. De huserede de amerikanske R&B og pop hitlister i 60'erne og 70'erne. I perioden 1965-1986 havde de blandt andet 10 singler i træk, der røg ind på den amerikanske R&B top 20 liste. De var kun overgået af Aretha Franklin på det punkt.

Ud over det, så var de også kendt som nogle fandes karle når det galdt liveshows, og de fik derfor tilnavnet "The Sultans of Sweat". De bliver betegnet som noget af det bedste som 60'erne havde at byde på, når det kom til live optrædender.


Det nummer som jeg har valgt at fremhæve, er deres største hit "Soul Man" fra 1976. Simpelthen fordi det er et fantastisk nummer!

Videoen viser en liveoptræden, hvor Sam & Dave varme op under de ellers så kolde finner, helt tilbage i 1967. Nummeret er lige en tak hurtigere end studieversionen, og det giver den lige det ekstra spark, der bare gør at den bliver endnu mere funky!

Håber at du nyder det, for det gør jeg :)




Bonusinfo: Isaac Hayes har været med til at skive dette nummer,
men ham skal vi nok vende tilbage til en anden gang :)

Go' lytter og nyd resten af denne første Soul Sunday.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar