fredag den 30. december 2011

Det bedste fra 2011 - Årets bedste albums + opsamling




















Så er jeg tilbage med sidste del af det bedste fra 2011.

Vi lægger hårdt ud med de bedste danske rap udgivelser.

Top 5 - Danske rap albums

5. Pede B - Skarpe Skud kap. 3
Selvom dette egentlig kun er en EP, så synes jeg, at den fortjener at komme med på listen. 4 Tracks af virkelig højt niveau, giver et godt indblik i hvordan dansk rap skal lyde i 2011. Pede B blander vedkommende tekster med en rimteknik, der er en fornøjelse at høre på, og som jeg skrev i sidste indlæg, bliver han bedre og bedre med tiden.

4. Jazz to the Band - Støv
Støvet hiphop med inspiration hentet fra 90'er rap er noget jeg godt kan lide. Så det er heldigt, at det lige præcis er hvad man kan høre på "Støv." En virkelig lækker plade hvor der bliver rappet skæve tekster med skæve flows og lækker rimstruktur. Jeg glæder mig til at høre mere fra de her drenge.

3. Trepac - Fatamorgana
Trepac fra M-Cnatet viste allerede sidste år, på "Om Nogen" at han er en rapper med noget på hjerte, men jeg tror ikke at jeg var den eneste der blev væltet bagover da jeg første gang lyttede til "Fatamorgana." Hudløst ærligt rapper Trepac blandt andet om hvordan det er at miste et ufødt barn, om at føle at man ikke passer ind, frygt og utryghed. Alt bliver leveret med et sikkert flow og med produktioner der komplementerer rappen rigtig godt.

2. Per Vers - Ego
Så kom Per V endelig med sit andet officielle album. Tiden mellem de to regulære albums er blevet fyldt ud med masser af udgivelser, men der er ingen tvivl om, at Per har gemt det bedste til Ego. Bakket op af Embee og DJ Large der begge leverer produktioner i verdensklasse, rapper Per om alt lige fra dét at runde de 30 år over musikbranchen til endnu mere personlige tekster om sit livs kærlighed, sine børn og ligesom Trepac fortæller han sorgen ved at miste et barn.
Alt i alt en virkelig smuk og positiv plade.

1. Malk de Koijn - Toback to the Fromtime
Efter 9 års albumstilhed vendte Malk endelig tilbage og gav os et fantastisk album, proppet med vilde beats, syrede og samfundsmæssige tekster og et old school univers som kun de 3 Malkdekanere kan levere det.
Albummet når dog ikke de to foregående, og der er et par enkelte missere, men det ændrer bestemt ikke på det fact, at de har lavet årets bedste album.


Top 5 tracks - DK Grime/Dancehall/Urban

Dette år har også været godt fyldt med solide numre fra de såkaldte "Urban" genrer som grime og dancehall osv. Her kommer mit ydmyge bud på 5 af de bedste.

5. Kesi - Stadig Den Bedste (ft. Benny Jamz, Gilli & Mass)
Jeg er ikke ubetinget glad for den nye bølge af grime der er kommet over landet i løbet af året, men det her track holder. Med tydelig inspiration fra Roll Deeps "When I'm Ere" lyder Nørrebro 2011 lige pludselig som London 2005.

4. Raske Penge - Rundt (ft. Klumben)
Raske Penge aka. Ras Money har været en solid del af den danske reggae/dancehall kultur og med det her nummer viser han nye sider som udøvende kunstner.

3. Xander - Hovedet i Spindelvæv
Xanders debutalbum fik en noget blandet modtagelse, men jeg synes at pladen er rigtig fed og dette track er klart det bedste fra "Over Skyer, Under Vand"

2. F.U.K.T. - Farligt (ft. Bai-D)
Drum 'n Bass/live dubstep crewet F.U.K.T. med Bai-D fra Suspekt er en rigtig god combo der har gjort at jeg har hørt det her track rigtig meget i år. Resten af pladen "Falling" kan snildt anbefales.

1. Wafande - Gi' Mig Et Smil (ft. Kaka)
Det her track giver mig altid et smil på læben og gør mig i vildt godt humør. Mere er der sådan set ikke at sige til det.

Opsamling på 2011
2011 har været ét af de bedste år for dansk hiphop i lang tid. Derfor vil jeg gerne lige runde et par af de initiativer som jeg synes er værd at fremhæve.

Først og fremmest skal der gives en kæmpe hånd til Rap Slam Battles. Freestyle i Danmark er ved at køre lidt død så derfor er det fantastisk, at se et helt nyt (i DK i hvert fald) battle koncept. Jeg var lidt bekymret for hvordan det ville fungere, men efter jeg så de første battles på Svalegangen i september, var jeg ikke i tvivl om, at dette koncept holder 100%.
Jeg glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå i 2012 når arrangementet rammer Kbh.

Derudover har radioprogrammer som "Bas" og "Tue Track på de to fladhjul af stål" på P6 og Spol OPcast været sublime eksempler på hvordan man laver god, dybdegående og fandens interessant radio/podcast uden at gå på kompromis med det kommercielle.
Bliv endelig ved det!

Aarhus Took It havde desværre sit sidste arrangement i år, efter 12 år med fantastiske acts og oplevelser.
Jeg var selv med fra 07-10, og havde nogle herlige oplevelser alle årene.
Jeg håber virkelig, at der er nogen der vil forsøge sig med noget lignende, enten i Aarhus eller København.

Hva' med 2012?

Hvad skal der så ske i det nye år?
Ingen ved ret meget om hvad der kommer til at ske, men personligt så ser jeg blandt andet frem til Pede Bs nye album der er eksklusivt produceret af DJ Noize, DJ Statics all-star album "Rolig Under Pres", muligvis en ny plade fra Kasper Spez, Jonny Hefty & Jødens album (Hva' sker der med pladen!?!?), Koldfronts gratis EP og Patos debut på dansk, "Ca. Lige Her"

Vi ses i 2012!

/Det Godt Nok

Ingen kommentarer:

Send en kommentar