mandag den 29. juli 2013

Vanguard Festival - Foromtaler



Så er der under en uge til at Vanguard Festivalen åbner op for en to dage med musik i Søndermarken på Frederiksberg.
Personligt glæder jeg mig rigtig meget til at opleve årets program, der for mit vedkommende byder på både kunstnere jeg har set før og nogle som jeg aldrig før har oplevet live.
Jeg er desuden spændt på at se hvordan hele setuppet kommer til at fungere og hvordan afviklingen kommer til at foregå.

Udover det, så ser jeg frem til god stemning, forhåbentligt godt vejr og selvfølgelig en masse lækre liveoptrædender og generelt en god festival så der er incitament til at der også bliver en Vanguard til næste år.

Her følger en håndfuld omtaler af lørdagens navne og mine tanker og forventninger til dem. 

MARVELOUS MOSELL



Marvelous Mosell er uden tvivl det mindste navn i lørdagens lineup, men jeg er ret overbevist om at hans koncert er én af de mest ventede. Mosell har formået at bygge sindsygt meget hype op i løbet af det sidste halve års tid, og koncerten på Vanguard er for mange mennesker, første gang de får mulighed for at se ham live, hvilket det også er for mig.
Jeg forventer et godt og underholdene show hvor stemningen formentlig bliver rigtig høj og det bliver spændende at se om de disco inspirerede 80’er numre kan nå ud over scenekanten foran et stort publikum. 
Det her er helt klart én af de koncerter som jeg glæder mig mest til. 


PONYBLOD




Ponyblod består af Tue Track fra Malk de Koijn og Khal Allan fra Organiseret Riminalitet. Deres selvbetitlede debutalbum udkom for et par måneder siden og de har fået rigtig positiv respons og albummet er helt klart én af mine favoritter der er udkommet i år, på den danske scene.
Jeg har oplevet dem én gang før, som support til Eaggerstunn i VEGA og det var faktisk ret godt, på trods af at jeg kun kendte ét nummer på det tidspunkt.


MALK DE KOIJN




Malk de Koijn spiller deres eneste koncert på årets Vanguard Festival, så man må sige at det er lidt af et scoop Vanguard her har gjort. Jeg har efterhånden set Malk omkring 6-7 gange og de leverer altid 100%. Højdepunktet var naturligvis comeback koncerten på Roskilde i 2009, der står som én af de bedste koncerter jeg nogensinde har oplevet.
Med et solidt bagkatalog og en nærværende og anderledes optræden er man altid sikker på at få en god oplevelse når de tre Langestrandsdrenge går på scenen og jeg er sikker på at det også bliver tilfældet denne gang. 


LOOPTROOP ROCKERS




Vanguard får også fornemt besøg fra Sverige i form af Looptroop Rockers. Hvordan jeg aldrig har fået set dem live er mig en gåde taget i betragtning af at de har spillet i Danmark et utal af gange, men nu får jeg heldigvis endelig muligheden for at se dem, selvom det nok er 8 år siden de sidst har udgivet et album som jeg rent faktisk diggede. 
Når de rammer scenen på Vanguard bliver det med et helt nyt svensksproget album i bagagen
Ikke desto mindre glæder jeg mig stadig til at opleve Sveriges vel nok bedste hiphop gruppe.



PHAROAHE MONCH




Queens rapperen Pharoahe Monch er kendt for at være en teknisk dygtig rapper og en mindst ligeså dygtig tekstforfatter. Fra de tidlige dage i Organized Konfusion henover solokarrieren, hvor især albummet ”Desire” fra 2007 er en klassiker i min bog.
Pharoahe Monch er en hyppig gæst i Danmark og han har blandt andet besøgt Aarhus Took It tre gange, senest i 2010 hvor jeg havde fornøjelsen af at se ham. Dengang leverede han et rigtig fedt show og mon ikke at det gentager sig når han indtager scenen på Vanguard.


DE LA SOUL




De La Soul er det ældste hiphopnavn på plakaten, da de har udgivet plader siden 1989. De har gæstet Danmark en håndfuld gange, blandt andet på Train, Roskilde Festival, VEGA og senest i 2011 hvor de spillede til Skanderborg Festival.
De skulle efter sigende give et virkelig energisk liveshow der oser af old school charme, professionalitet og spilleglæde. Kombiner dét med et virkelig solidt bagkatalog der går fra gamle klassikere som ”Me, Myself & I” og ”Ring, Ring, Ring (Ha Ha Hey)” til 00’er bangerne ”Oooh” og min personlige favorit ”Rock Co.Kane Flow” der i øvrigt bliver gæstet af DOOM, så man kan jo have lov at håbe på at se ham så scenen til De La Souls show.


DOOM




Daniel Dumile er manden bag masken og bag et utal af udgivelser under næsten ligeså mange aliasser. Doom gæstede sidst Danmark for tre år siden og der går mange historier omkring hvorvidt det rent faktisk er ham der er inde bag masken under koncerterne. Ydermere har jeg hørt en del forskellige meninger om hvorvidt Doom gør det godt live. Alt dette bliver vi meget klogere på, efter koncerten. 
Én ting er dog sikkert. Han har et virkelig godt bagkatalog og selvom jeg på ingen måde er kæmpe fan af ham, så glæder jeg mig bestemt til at opleve ham live.  


WU-TANG CLAN




Åh ja, hvad skal man dog sige om Wu-Tang? De var uden tvivl én af de vigtigste grupper i 90’erne og deres debutalbum fra 1993 er en af mine yndlingsalbums nogensinde og få mig ikke startet på de individuelle soloalbums som gruppens oprindelige ni medlemmer fra spyttet ud i siden efter. På papiret er der lagt op til noget der kan blive den vildeste hiphopfest men… Så skal man lige kigge på hvem man rent faktisk har med at gøre her. Gruppen er kendt for at være ekstremudøvere af begrebet hiphoptid, hvilket vi her i Danmark fik en solid påmindelse om, da de skulle spille på Roskilde Festival i 1997. Problemet var dog at de kom og at slås med hinanden i lufthavnen i New York, så de aldrig nåede vores breddegrader.
Det fik de dog rettet op på i 2004 hvor de efter syv års hiphoptid, endelig kom til at spille på Roskilde til en rigtig god koncert som jeg selv havde fornøjelsen af at opleve fra forreste række.
De er dog kendt for at være temmelig ustabile både i antal fremmødte og engagement under deres optrædener, så jeg krydser virkelig fingre for at de ikke skuffer denne gang, da de uden tvivl er det navn som er det store trækplaster for mange af festivalens gæster.


NICOLE WILLIS & THE SOUL INVESTIGATORS



Denne gruppe er den eneste som jeg ikke kender på forhånd, men det jeg indtil videre har hørt, lyder rigtig lovende. Det er god og klassisk soulmusik med stærke inspirationskilder fra funk og r&b og jeg tror at det bliver rigtig fint med et soul navn imellem alle hiphop navnene og jeg glæder mig til at opleve dem.


///
Jeg vender tilbage i dagene efter festivalen med omtaler af de førnævnte koncerter.
God festival til alle dem der skal afsted!

/DGN


Ingen kommentarer:

Send en kommentar