tirsdag den 3. juni 2014

1 time til dit sind - juni 2014



Yo yaw! Juni betyder ny playliste, så her følger 1 times musik som jeg synes du skal tjekke ud. Du kan finde playlisten på Spotify lige her.


Benal - Arrested Development

Benal har udgivet at af årets mest interessante udgivelser med “Hiphop” og åbningsnummeret er så sindsygt velproduceret og stemningfuld at jeg faldt fuldstændigt for det, da jeg første gang hørte det. 

Amro - Korrupt (ft. Gilli)

Amro er uden tvivl en af de rappere som jeg holder rigtig godt øje med for tiden. Han bliver ved med at smide dope numre ud og det nyeste er bestemt ikke en undtagelse. Han formår at kombinere gaderappen med et dybere tekstunivers, et solidt flow og en rimstruktur der er en ren fornøjelse at høre på.

Censur - Sort & Kontant (ft. Ataf Kawaja)

Jeg var egentlig ikke så vild med Censur i starten, men efter at have lyttet til hans nummer på "Ordet På Gaden” kunne jeg godt se at han havde visse kvaliter som rapper, så da hans album “Sort & Kontant” udkom, gav jeg det en chance, og det er faktisk slet ikke helt skidt. Specielt titelnummeret hvor Ataf kigger forbi og ligger et dope vers.

Vakili - Omvendt lom’tyv-teknik

Vakili er også aktuel med sit debutalbum der byder på tight og velskrevet rap med en tydelig politisk dagsorden. Hele pladen er produceret af Exampler og den var varmt anbefales.

Suspekt - Søn af en pistol

Efter en albumpause på tre år og en solodebut for Orgi-E, er Suspekt nu endelig tilbage i vante rammer. Det er hårdt, råt og beskidt og Suspekt som vi kender dem. Det her nummer fra jeg banget på repeat siden det kom ud, for det er et seriøst godt nummer med det ondeste beat jeg længe har hørt.

Troo.l.s. & Orgi-E - Forklædt som voksen

Efter Suspekt droppede deres nye single, fik jeg lyst til endnu engang at dykke ned i medlemmernes efterhånden ret omfattende diskografi. Albummet “Forklædt som Voksen” fra 2005 viste Orig-E og Troo.l.s en ny og mere tilbagelænet side af de to Albertslund-drenge og titelnummeret er en klassiker i min bog og står i stærk kontrast til det foregående nummer. 

Timbuktu - A till A (ft. ADL, Adam Kanyama & DJ Large)

Svenske Timbuktu er ligeledes albumaktuel med albummet “För livet till döden” som jeg har hørt uforskammet meget siden det kom ud. Jeg har faktisk aldrig rigtig digget ham ret meget, men det her album har virkelig fået mine øjne op for ham. På det her nummer bliver der tænkt tilbage til den gang hvor Sverige kun havde to tv-kanaler. Rigtig god old school vibe!

Sage Francis - Pressure Cooker

I dag har Sage Francis droppet sit 5. studiealbum, som jeg virkelig har set frem til. Det er efterhånden fire år siden at han smed sit sidste album “Li(f)e” på gaden og noget tyder på, at det har været ventetiden værd. Jeg har kun lige hørt albummet igennem én enkelt gang, men allerede efter den gennemlytning kan jeg godt fornemme at han har lavet en virkelig god plade som jeg virkelig glæder mig til at dykke ned i.

R.A. the Rugged Man - Definition of a rap flow (Albee 3000) (ft. Amalie Bruun)

Rugged Man har for nyligt droppet en helt igennem fantastisk video til dette nummer, hvor han viser hvordan et skudsikkert flow skal leveres. Det er så vanvittigt tight, at man skal være vågen for at følge med i hans snørklede og afsindigt hurtige tekstlevering. 
Bonusinfo: Det er den danske sangerinde Amalie Bruun der synger på omkvædet.  

Jay Z - Lucifer

Det her er én af de allerbedste numre fra Jay Z. Kanye leverer et fantastisk beat hvor han flipper det klassiske Max Romeo nummer “I chase the devil” og sød musik opstår. Nummeret kan findes på Jay Z’s “The Black Album” som jeg har hørt en del på det sidste, for hold da op hvor er det egentlig et vanvittig godt album!

Planet Asia - Fresno state of mind

Planet Asia over et lækkert piano-drevet beat gjorde at det her nummer blev en undergrundklassiker i min bog og det er et nummer som jeg altid kan høre.
Det hele bliver krydret med skarpe cuts af Mista Sinista fra legendariske The X-ecutioners

Warren G - I want it all (ft. Mack 10)

Det her nummer var jeg ret vild med, da jeg hørte det første gang, for maange år siden, men derefter havde jeg glemt alt om det. For et par uger siden falder jeg så helt tilfældigt over det og fik endnu engang vild optur på, over det. Det er klassisk g-funk fra sluthalvfemserne, så hvis man er nede med det, så digger man 100% det her nummer. 

Mack 10 - From Tha Streetz

Mack 10 havde et gæstevers på førnævnte nummer, og selvom jeg tvivler på, at der er nogen der har haft ham som favoritrapper, så har han bestemt lavet et par solde skæringer, hvor “From Tha Streetz” uden tvivl er min favorit. 

Low Profile - Funky Song

Mack 10 var som bekendt medlem af gruppen Westside Connection sammen med Ice Cube og WC. Netop WC har altid været en rapper som jeg har digget rigtig meget, især på grund af hans flow og levering som er ulig alle andre rappere. Tilbage i 1989 lød han dog langt fra som han gør i dag, men ikke desto mindre er hans og DJ Aladdins album “We’re in the together” en rigtig funky sag. 

Beastie Boys - Root Down

I dag kom nyheden ud om, at Beastie Boys ikke vil turnere eller lave mere musik under navnet Beastie Boys, siden de mistede MCA til kræften, tilbage i 2012. Om man så synes at det er en fin eller skidt idé, er der ikke så meget at gøre ved. Man må bare acceptere, at det nu er en æra der er slut. Så kan man heldigvis glæde sig over alt det gode musik som de har lavet, som dette nummer der stammer fra albummet “Ill Communication” der i år kan fejre 20 års jubilæum. 

Cypress Hill - Boom Biddy Bye Bye (Remix ft. The Fugees)

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er rigtig stor fan af Cypress Hill. Jeg har derfor længe været på jagt efter vinyl versionen af deres EP “Unreleased & Revamped” der har nogle ganske fantastiske numre på. Det lykkedes mig så at skaffe den, og derfor skal i også have glæden af at høre et af de bedste remix der er lavet i hiphop-regi. Her får Cypress HIll besøg af The Fugees og resultatet er et ubeskriveligt nummer. Alle rapperne er on point, og beatet sidder lige i skabet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar