søndag den 29. juni 2014

Vind billetter til Talib Kweli i Store Vega


Torsdag den 17. juli kommer den amerikanske rapper Talib Kweli til København, nærmere bestemt Store VEGA, for at give koncert. Sidst han besøgte landet, var i 2012 hvor han optrådte sammen med Yasiin Bey (Mos Def) der udgør den andel halvdel af duoen Black Star.

Talib Kweli er en højt respekteret MC og kendt for at være en skarp lyriker, der ikke er bange for at være politisk og samfundskritisk i sine tekster.
Personligt synes jeg, at han stået for én af de vildeste album der udkom i 00'erne: Quality fra 2002, der er en tour de force udi hvordan man laver et gennemført album, uden at gå på kompromis med hverken tekst eller produktioner.
Nu har han efterhånden udgivet en del album siden, og sidste år bød på intet mindre end hele to styks, så der er masser af både nye og gamle numre der er klar til at blive delt med danskerne.  


Der er desuden sørget rigtig godt for opvarmningen til denne koncert. Den bliver nemlig leveret af Tudsegammelt, der er om nogen ved hvordan man skruer et liveshow sammen. De  er uden tvivl en af de bedste danske liveacts for tiden og jeg er sikker på at de vil gøre alt hvad der står i deres magt, for at sørge for at skabe en rigtig god stemning, inden hovednavnet går på.

Her hos Det Godt Nok har du nu muligheden for at vinde 2x2 billetter til Kwelis koncert i Store VEGA.
For at deltage i konkurrencen, skal du bare svare rigtigt på følgende spørgsmål:

Hvilken bydel i New York er Talib Kweli fra?

Send det rigtige svar plus dit fulde navn til dgn@detgodtnok.dk senest fredag d. 11. juli kl.12.00, så er du med i lodtrækningen om 2x2 billetter til koncerten.
Vinderne får direkte besked.

Skulle man ikke vinde, kan der købes billetter lige her.

tirsdag den 17. juni 2014

Esben og Politika Projektet - H(udkrænginger)


Der er ganske få grupper i dansk rap, der kan få mig ligeså meget op at støde, som drengene fra Kaput kan. Loke Deph, Esben og Boone har en fantastisk tilgang til det at lave hiphop, og de går deres helt egne veje for at skabe original og ikke mindst, sindsygt dope musik, der ikke lyder som noget andet i dansk rap.

De har blandt andet stået for to af de bedste numre på Ordet På Gaden kompilationerne i form af "Nok Ik' I Dag" fra Genfødt og "Reality" fra Stærkt. Tjek dem ud, hvis du ikke allerede har hørt dem.

Mens vi stadig venter på en regulær udgivelse fra gruppen, har Esben lagt et gratis mixtape op til download. Det består af 19 numre der er en god blanding af dugfriske numre, numre der har et par år på bagen samt et par numre der er genindspilninger af ældre numre.
Alt er skrevet og produceret af Esben himself og co-produceret af Kaput-kammaraten Boone.
Mixtapet bliver desuden gæstet af Loke Deph, Just og neo-punkgruppen Druknedød

Hvis man kender Kaputs lyd, så ved man nogenlunde hvad man kan forvente af dette mixtape: Rap med skæve vinkler, der undgår alle klicheer og nægter at blive konformt.
Det kan jeg rigtig godt lide, så derfor synes jeg at du skal tjekke Esben og Politika Projektet ud!

Mixtapet kan downloades lige her og videoen til nummeret Prins Valium kan ses lige her:


søndag den 15. juni 2014

Anmeldelse: Ordet På Gaden: Stærkt


Det er under et halvt år siden siden, at Ordet På Gaden: Genfødt kom på gaden og brød en lang periode i dansk rap hvor der ikke havde været en ordentlig kompilation, der kunne vise hvad dansk rap havde at byde på.  
Genfødt havde en meget bred spændvidde hvad angik rappere og strømninger inden for dansk rap, hvilket resulterede i meget blandet modtagelse fra både fans og kritikere. Jeg var én af dem der syntes, at der var alt for mange middelmådige rappere der fik taletid, men at der dog var en håndfuld virkelig stærke numre at finde på pladen, der trak det overordnede indtryk gevaldigt op. 

Nu er del to i trilogien så klar, i form af Ordet På Gaden: Stærkt, der endnu engang har til formål at vise hvad dansk rap kan, her i 2014. Spørgsmålet er så bare, om der igen er tale om en plade hvor man skal igennem alt for mange fyldnumre før man finder de numre som virkelig skinner igennem, eller om der er tale om en mere helstøbt og sammenhængende kompilation denne gang. 


Efter et hurtigt kig på tracklisten, ser man at der færre indvandrer-rappere end hvad tilfældet var på den første udgivelse og efter man har lyttet pladen igennem kan man høre, at fokus er blevet vendt. Gaderappen blev fremhævet på Genfødt og på Stærkt er der mere fokus på andre strømninger i dansk rap.    

Det er allerede tydeligt fra første skæring, hvor gadeballet åbnes med en funky, men desværre lidt for kort intro fra Marvelous Mosell. Han er én af de mest originale rappere vi har her i landet, så det er lidt ærgerligt at han ikke får mere spilletid, da han som sædvanlig har både humoren og leveringen med sig.   

Nixen står for det første regulære nummer på pladen og han er den første ud af en håndfuld rappere, der går igen fra Genfødt. Der er ingen tvivl om at Nixen er en af de nye store talenter i dansk rap og det er tydeligt at Spol Op, der der manden bag Ordet På Gaden, gør alt hvad han kan for at hype det unge talent. Det er helt fortjent, for han er hamrende dygtig og han er tight som sædvanlig på dette nummer, som han endda selv har produceret. Men det kan dog ikke helt måle sig med “Er Du Dum” fra Genfødt, der havde lidt mere charme. 

Som nævnt byder kompilationen på en del gengangere fra Genfødt, og kendetegnet ved dem, er at de fleste stod for nogle af de bedste numre på den første plade og det samme er netop tilfældet på Stærkt.  

En af dem er Just, der har meget at leve op til. Sammen med Loke Deph og Esben var han med på nummeret “Nok Ik’ I Dag”, der stod tilbage som det stærkeste nummer på Genfødt og nok også det stærkeste nummer i år. Just gør dog rigtig god figur på solonummeret “ManKanLæreFolkMeget”. Han har udviklet sig meget siden han kaldte sig selv HR og han kan uden problemer bære et helt nummer alene. Desuden har han fornøjelsen af at rappe over et ualmindelig dope beat. Det første man hører på nummeret, er en stemme der siger 808 og hvis man kan huske 808 Playtime, så ved man godt hvem der står bag knapperne, det er nemlig ingen ringere end Troo.l.s. der bidrager med to helt eminente produktioner til pladen. Mere om det andet nummer senere.  

Resten af drengene fra “Nok Ik’ I Dag” er også at finde på pladen og endnu engang står de for et af højdepunkterne. Kaputs univers er så langt fra hvad man normalt hører i dansk hiphop. Produktionerne er et sammensurium af skarpe trommer, jazzede blæsere, store synthflader og mærkværdige vokalsamples. Tekstuniverset er dystert og mørkt uden det bliver melankolsk og alt dette gør at de har et virkelig godt kort på hånden. Man lytter efter når de rapper og som altid er Loke Deph værd at fremhæve. Der er ingen andre der lyder som ham og han rapper som om han aldrig har lavet andet. Kom nu med den soloplade!     
  
Af andre gengangere er Semphiz (fra Sigma) på nummeret “Bevogt Din Grill”, helt klart værd at fremhæve. Semphiz er endnu engang helt fremme i skoene og leverer tight flow og dope linjer, der er en ren fornøjelse at høre på.  

Intensiv MC var også med på Genfødt med sin makker Lord Siva, der tilsammen udgør gruppen ForsvundenSammenhæng. Han optræder dog også solo på det her nummer, og det er helt ok med mig, da jeg synes at han er den mest interessante af de to. Over et laidback og jazzet beat fra DJ Eazy gør Intensiv MC sin ting og er lidt mere chillet end han plejer. Et godt nummer, men ikke hans stærkeste. 

Nota Bene er gået den modsatte vej, og har taget resten af Dialekten plus Trepac fra M-Cnatet med på nummeret “Velkommen Hjem”. Echo Out er næsten altid garanti for klassisk dope hiphop, og er man til det, bliver man ikke bestemt ikke skuffet. Drengene beviser hvorfor de stadig er relevante i dansk rap og hvorfor Dialekten de sidste to år har stået for årets udgivelse her på bloggen.  

Vestegnsdrengene fra Kaliber sætter også deres aftryk på pladen, med et solonummer fra DB King, et nummer med det gamle Klyng ‘Em Op medlem Tjes Boogie og i alt tre produktioner fra Face It. Især “Superstar” med en veloplagt Tjes Boogie er en solid westcoast-banger og det minder mig lidt om noget klassisk Westside Connection. Det er virkelig dope, og det skal nok få god rotation hos folk rundt omkring i landet.

Af de nye kunstnere der gør det bedst, er Aarhus-gruppen Manus Nigra med Ham den Lange i front et oplagt bud. Det klæder Lange når han viser sin mere reflekterende side og hele gruppen lyd er spændende og anderledes end hvad der ellers er på pladen. Med de numre de indtil videre har udgivet, er de 100% en gruppe der er værd at holde øje med. 

Pladens måske bedste nummer står en anden Aarhus kunstner for. 
Marwan har med sit selvbetitlede tredje album udgivet én af de bedste plader  i år, og han fortsætter de gode takter på Stærkt.
Marwan er blevet velsignet med det andet Troo.l.s beat på pladen, og her er der tale om end rigtig ond sag, og uden tvivl det bedst producerede nummer på pladen.
Her er der tale om en klassisk westcoast-sag der lyder som en opdateret version af Dr. Dre’s "Puppet Master”. Et lækkert piano-loop og en klassisk Troo.l.s. lyd gør at det her nummer er en sikker vinder. Det er dog lidt synd, at at det kun varer lige under 3 minutter, da man slet ikke har fået nok da det slutter. Nummeret oser af Tabu, idet Jeppe Rapp ligger omkvæd på nummeret, hvilket han gør perfekt, så det lige giver det ekstra lille krydderi der får det hele til at gå op i en højere enhed. 

Pladen lider dog desværre af samme problem som Genfødt gjorde. De ligegyldige numre fylder nemlig nemlig også en hel del her. Det er blandt andet rappere som Keis Khatib, 4Pro, Cas, Frost, MarcieFresh og gruppen Grand Danois der hurtigt bliver skippet. De gør det alle sammen ok og det generelle bundniveau er højere end på Genfødt, men det er bare ikke noget der gør noget særligt væsen af sig, eller rører noget som helst i mig.  

Man må endnu engang tage hatten af for Spol Op og resten af holdet bag Ordet På Gaden. Det er et imponerende stykke arbejde de endnu engang har foretaget og de har endnu engang formået at vise et bredt udvalg af hvad dansk rap har at byde på. Men pladens styrke er desværre også dens svaghed og med 21 numre der går i meget forskellige retninger, bliver det en meget blandet fornøjelse at lytte på.
Ser man på pladens berettigelse som en kompilation der skal vise de forskellige strømninger i dansk rap, så er det en glimrende plade, da den netop formår at vise hvad dansk rap kan, således at man selv kan danne sig et overblik over hvilken stil man mest er til. 
Men for mit vedkommende er det cirka halvdelen af pladen der er værd at lytte på og resten af numrene kommer jeg aldrig nogensinde til at høre igen. Dog er de gode numre på pladen også virkelig gode og man kan godt mærke at de kunstnere der virkelig skinner igennem på pladen, har taget det seriøst og har leveret deres bedste. 

Man kan også kritisere at ni af de kunstnere der medvirker på pladen også var med på Genfødt. Det ville klæde pladen at have 100% nye kunstnere på, da det ville give et bredere indblik i scenen, men når nu de fleste af dem står for de bedste skæringer på pladen, er det svært at hade på det. 

Uanset hvad, så synes jeg helt sikkert at man skal tjekke pladen, for ligemeget hvilken strømning af dansk rap man er til, hvad enten man er til de hardcore gadefortællinger, de klassiske hiphopdyder eller den nye 90’er lyd med masser af attitude, så er der noget for alle. 

Ligemeget hvad, så glæder jeg mig i hvert fald allerede til at tjekke trejde og sidste del af Ordet På Gaden trilogien der udkommer i midten af juli. 

Ordet På Gaden: Genfødt udkommer den 16. juni

3/6

onsdag den 11. juni 2014

Aesthetic - Stratosfære


Endelig er der nyt fra den tidligere Sleng-rapper Aesthetic. Det har været en alt for lang ventetid siden 2012 albummet "Atmosfære" som jeg diggede sindsygt meget, men nu er han aktuel med en ny udgivelse, der har fået navnet "Stratosfære"

Aesthetic tilhører den nye skole af rappere der tager afsæt i 90'ernes eastcoast lyd, der udover Aesthetic tæller rappere som Ergo, Nixen, Sigma og ForsvundenSammenhæng.
Jeg har usandsynligt stor optur over de her drenge og jeg glæder mig til at høre hvad Aesthetic denne gang har begået. Ud fra hvad jeg indtil videre har hørt, kan jeg allerede sige, at niveauet endnu engang er højt.

Hele pladen er både skrevet og produceret af Aesthetic selv og det er imponerende hvordan kan formår at være yderst potent til både tekst og produktion.
Den her kommer til at køre i rotation det næste lange stykke tid!

Og hey... så er Det Godt Nok, fan af at der er et nummer der hedder "Er Det Godt Nok?"

Tjek første nummer fra pladen herunder og download pladen ganske gratis lige her.


tirsdag den 10. juni 2014

Anmeldelse: F L E M M I N G - På gensyn med gåsehud



Bag det lidt obskure kunstnernavn F L E M M I N G gemmer der sig en gammel kending, nemlig rapperen Cimbel MC med det borgelige navn Bjarke, der blandt fungerede som rapper i gruppen Kridthuset. Det bestod, udover ham, af produceren Kontant, der nu går under aliaset Lord Akton. De nåede blandt andet at udgive én af de mest undervurderede albums i dansk rap, nemlig "Musik & Monologer" fra 2008. 
Siden da har der været forholdsvis stille fra Bjarke, mens Lord Akton blandt andet har udgivet det overvejende instrumentale album “Days” i 2012. 

Nu er de ikke længere i Kridthuset men de har endnu engang slået sig sammen i et musikalsk projekt, hvilket har resulteret i en gratis EP, kaldet “På gensyn med gåsehud”, der byder på følelsesladet og reflekterende rap over drømmende og melankolske beats. 
De har dog ikke været alene om EP’en, da produceren Michael Manky (der også står bag selskabet Psykofarmakarisma hvor EP’en er udgivet på) har haft en finger med på produktionerne.  

EP’en byder på fire regulære numre, et kort intermezzo og en outro, der sampler en monolog fra en, for mig, ukendt dansk film med Nikolaj Lie Kaas.
EP’en har en spilletid på omkring et kvarter, men i løbet af det kvarter, når man at komme godt rundt i F L E M M I N Gs univers og man lærer ham bedre at kende. 

Tekstuniverset er centreret omkring et parforholds op- og nedture. En uudtømmelig inspirationskilde når det kommer til musik, men F L E M M I N G formår at gøre det interessant, på grund af de velskrevne tekster og det personlige indhold, så man føler at han har noget at byde på og som han virkelig gerne vil dele med lytteren. 
Hvis man skal sammenligne tekstuniverset med andre danske rapperes, så virker Kasper Spez og Trepac og Kværn fra M-Cnatet, som oplagte sammenligninger, dog uden helt at nå deres niveau. De formår alle at skabe fængende melankolske numre med interessant billesprog og solid rap.

Stilen bliver hurtigt lagt for dagen på åbningsnummeret og førstesinglen “Dørtelefon” der starter med linjen “En fortælling om Flemming, for første gang fortalt i 1.person”. Her bliver der lagt op til en EP med noget på hjerte og ærlige fortællinger. På dette nummer synes jeg netop at sammenligningen med Kasper Spez er tydelig, da opbygning minder lidt om Spez’ nummer “Efter” fra mestermærket “Fantasten” fra 2009. 

Allerede på Musik & Monologer fornemmede man, at disse to herrer ikke ville lade rappens faste konventioner begrænse dem, og derfor kunne man blandt andet høre to spoken word numre på det album. Det er som nævnt tidligere, også noget der gør sig gældende på denne EP, på nummeret “Kollega” der bliver gæstet af sangerinden Lydmor. Det resulterer i et kort, men meget stemningsfuldt nummer med elektroniske vibes, der fungerer rigtig fint som et lille mellemspil.

Man kan godt høre at F L E M M I N G har rappet i over 10 år og man kan ikke sætte en finger på hverken hans flow eller levering. Det er solidt, dog uden at være alt for afvekslende, men det passer godt til ham og til lyden på EP'en.  
Ligeledes er produktionerne virkelig stemningsfulde og skaber et drømmende univers der sammen med rappen gør at F L E M M I N G er et rigtig interessant bekendtskab der bestemt er et lyt værd, hvis man er til den mere eftertænksomme og melankolske side af dansk rap. 

EP’en kan i øvrigt downloades gratis lige her

4/6

tirsdag den 3. juni 2014

1 time til dit sind - juni 2014



Yo yaw! Juni betyder ny playliste, så her følger 1 times musik som jeg synes du skal tjekke ud. Du kan finde playlisten på Spotify lige her.


Benal - Arrested Development

Benal har udgivet at af årets mest interessante udgivelser med “Hiphop” og åbningsnummeret er så sindsygt velproduceret og stemningfuld at jeg faldt fuldstændigt for det, da jeg første gang hørte det. 

Amro - Korrupt (ft. Gilli)

Amro er uden tvivl en af de rappere som jeg holder rigtig godt øje med for tiden. Han bliver ved med at smide dope numre ud og det nyeste er bestemt ikke en undtagelse. Han formår at kombinere gaderappen med et dybere tekstunivers, et solidt flow og en rimstruktur der er en ren fornøjelse at høre på.

Censur - Sort & Kontant (ft. Ataf Kawaja)

Jeg var egentlig ikke så vild med Censur i starten, men efter at have lyttet til hans nummer på "Ordet På Gaden” kunne jeg godt se at han havde visse kvaliter som rapper, så da hans album “Sort & Kontant” udkom, gav jeg det en chance, og det er faktisk slet ikke helt skidt. Specielt titelnummeret hvor Ataf kigger forbi og ligger et dope vers.

Vakili - Omvendt lom’tyv-teknik

Vakili er også aktuel med sit debutalbum der byder på tight og velskrevet rap med en tydelig politisk dagsorden. Hele pladen er produceret af Exampler og den var varmt anbefales.

Suspekt - Søn af en pistol

Efter en albumpause på tre år og en solodebut for Orgi-E, er Suspekt nu endelig tilbage i vante rammer. Det er hårdt, råt og beskidt og Suspekt som vi kender dem. Det her nummer fra jeg banget på repeat siden det kom ud, for det er et seriøst godt nummer med det ondeste beat jeg længe har hørt.

Troo.l.s. & Orgi-E - Forklædt som voksen

Efter Suspekt droppede deres nye single, fik jeg lyst til endnu engang at dykke ned i medlemmernes efterhånden ret omfattende diskografi. Albummet “Forklædt som Voksen” fra 2005 viste Orig-E og Troo.l.s en ny og mere tilbagelænet side af de to Albertslund-drenge og titelnummeret er en klassiker i min bog og står i stærk kontrast til det foregående nummer. 

Timbuktu - A till A (ft. ADL, Adam Kanyama & DJ Large)

Svenske Timbuktu er ligeledes albumaktuel med albummet “För livet till döden” som jeg har hørt uforskammet meget siden det kom ud. Jeg har faktisk aldrig rigtig digget ham ret meget, men det her album har virkelig fået mine øjne op for ham. På det her nummer bliver der tænkt tilbage til den gang hvor Sverige kun havde to tv-kanaler. Rigtig god old school vibe!

Sage Francis - Pressure Cooker

I dag har Sage Francis droppet sit 5. studiealbum, som jeg virkelig har set frem til. Det er efterhånden fire år siden at han smed sit sidste album “Li(f)e” på gaden og noget tyder på, at det har været ventetiden værd. Jeg har kun lige hørt albummet igennem én enkelt gang, men allerede efter den gennemlytning kan jeg godt fornemme at han har lavet en virkelig god plade som jeg virkelig glæder mig til at dykke ned i.

R.A. the Rugged Man - Definition of a rap flow (Albee 3000) (ft. Amalie Bruun)

Rugged Man har for nyligt droppet en helt igennem fantastisk video til dette nummer, hvor han viser hvordan et skudsikkert flow skal leveres. Det er så vanvittigt tight, at man skal være vågen for at følge med i hans snørklede og afsindigt hurtige tekstlevering. 
Bonusinfo: Det er den danske sangerinde Amalie Bruun der synger på omkvædet.  

Jay Z - Lucifer

Det her er én af de allerbedste numre fra Jay Z. Kanye leverer et fantastisk beat hvor han flipper det klassiske Max Romeo nummer “I chase the devil” og sød musik opstår. Nummeret kan findes på Jay Z’s “The Black Album” som jeg har hørt en del på det sidste, for hold da op hvor er det egentlig et vanvittig godt album!

Planet Asia - Fresno state of mind

Planet Asia over et lækkert piano-drevet beat gjorde at det her nummer blev en undergrundklassiker i min bog og det er et nummer som jeg altid kan høre.
Det hele bliver krydret med skarpe cuts af Mista Sinista fra legendariske The X-ecutioners

Warren G - I want it all (ft. Mack 10)

Det her nummer var jeg ret vild med, da jeg hørte det første gang, for maange år siden, men derefter havde jeg glemt alt om det. For et par uger siden falder jeg så helt tilfældigt over det og fik endnu engang vild optur på, over det. Det er klassisk g-funk fra sluthalvfemserne, så hvis man er nede med det, så digger man 100% det her nummer. 

Mack 10 - From Tha Streetz

Mack 10 havde et gæstevers på førnævnte nummer, og selvom jeg tvivler på, at der er nogen der har haft ham som favoritrapper, så har han bestemt lavet et par solde skæringer, hvor “From Tha Streetz” uden tvivl er min favorit. 

Low Profile - Funky Song

Mack 10 var som bekendt medlem af gruppen Westside Connection sammen med Ice Cube og WC. Netop WC har altid været en rapper som jeg har digget rigtig meget, især på grund af hans flow og levering som er ulig alle andre rappere. Tilbage i 1989 lød han dog langt fra som han gør i dag, men ikke desto mindre er hans og DJ Aladdins album “We’re in the together” en rigtig funky sag. 

Beastie Boys - Root Down

I dag kom nyheden ud om, at Beastie Boys ikke vil turnere eller lave mere musik under navnet Beastie Boys, siden de mistede MCA til kræften, tilbage i 2012. Om man så synes at det er en fin eller skidt idé, er der ikke så meget at gøre ved. Man må bare acceptere, at det nu er en æra der er slut. Så kan man heldigvis glæde sig over alt det gode musik som de har lavet, som dette nummer der stammer fra albummet “Ill Communication” der i år kan fejre 20 års jubilæum. 

Cypress Hill - Boom Biddy Bye Bye (Remix ft. The Fugees)

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er rigtig stor fan af Cypress Hill. Jeg har derfor længe været på jagt efter vinyl versionen af deres EP “Unreleased & Revamped” der har nogle ganske fantastiske numre på. Det lykkedes mig så at skaffe den, og derfor skal i også have glæden af at høre et af de bedste remix der er lavet i hiphop-regi. Her får Cypress HIll besøg af The Fugees og resultatet er et ubeskriveligt nummer. Alle rapperne er on point, og beatet sidder lige i skabet.